Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zaterdag 5 mei 2018

Frustratie

Alle mooi quotes ten spijt ("50 is het nieuwe 30" ofzo), mijn leeftijd maakt niet altijd dat ik me zekerder in het leven voel staan. De wijsheid die met de jaren zou moeten komen is soms ver te zoeken, het geduld, tevredenheid, (zelf-)vertrouwen idem dito. Alleen de eerste 100 jaar zijn moeilijk....
Van frustratie gooide ik deze week wat strengen wol in een kleurbadje, om de gedachten wat te verzetten en om weer nieuwe dingen uit te proberen. Experimenteren met nieuwe kleuren maakte dat ik de boel even los kan laten. En nu kan ik jullie gelijk even wat effecten laten zien:

Als je handgeverfde strengen ziet word je vaak verliefd op kleurencombinaties en hoe mooi het er bij elkaar uitziet op een streng. Nu kun je die strengen natuurlijk in de fruitschaal leggen - ook mooi - maar het zegt nog niets over het verloop van garen. Als je een streng mooi vindt is het de moeite waard om 'm even uit te wikkelen:


Zo dus:


Je hebt dan veel beter zicht op de lengte van de kleuren, want dat bepaalt heel sterk hoe het eruit komt te zien als je haakt of breit. Ik heb van bovenstaande streng een cake gewonden en dan ziet het er zo uit: 


Eigenlijk krijg je dan pas een idee hoe de kleuren zich tot elkaar verhouden. Bedenk dat een haaksteek "rommeliger" effect heeft dan een breisteek, omdat de draad vaker over elkaar heen gaat. (en dat kun je als een voor- of nadeel zien 😉).
Wat je op de foto niet kan zien is dat mijn wolcake finaal "mislukte" (die frustratie was nog niet helemaal verdwenen), de achterkant was hopeloos met allerlei lussen. Iets te driftig aan het molentje gedraaid..... Maar geen nood, ik nam de wolparaplu weer ter hand en maakte een nieuwe streng van het hopeloze bolletje, maar koos een iets andere lengte. Ziedaar hetzelfde strengetje maar dan anders:


Dat ziet er opeens heel anders uit, terwijl het écht dezelfde streng is! Doe er je voordeel mee - als je weet wat je krijgt en wat het effect is maak je een veel bewustere keuze 😁.


Dit maakte ik ook nog ( en nog een paar meer)





Je vindt ze allemaal weer terug in de webshop (bij High Twist en Glittertjes) en uiteraard in de winkel. Binnenkort gaan we weer een heleboel prachtige wolletjes verven om genoeg voorraad te hebben voor het Brei- en Haakfestival
Wil je nog meedoen met de workshop garen verven? Deze is bijna vol, alleen om 14.30 zijn er nog wat plekjes. Wacht niet te lang1
(Ik kan je verzekeren: wolletjes verven is héél therapeutisch 😊)


Ik laat je nog een klassieker zien onder de patronen: Hitchhiker van Martina Behm. Dit patroon is op Ravelry te koop (ook in het Nederlands). Je hebt ongeveer 500 meter nodig - maar je kunt de sjaal zo groot maken als je zelf wilt. Brei gerust op naald 3½ of 4 (en niet op 2½ wat je bij sokken zou gebruiken!).

Foto en patroon: Hitchhiker van Martina Behm

Heb je maar 1 streng (en niet genoeg meters?) - combineer je streng dan met effen wol van ongeveer dezelfde dikte! Maar brede, onregelmatige strepen en je krijg een prachtig effect!


Geniet van het prachtig weer dit weekend!



4 opmerkingen:

  1. Hoi Jeanet, ik heb je een tijdje terug een mailtje gestuurd i.v.m. 2 juni. Wil je daar nog even naar kijken 😄 Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb laatst op de beurs in Tilburg ook Marino geverfd. Leuk om te doen en een verrassing hoe het er straks uitziet als ik er straks een sjaal van heb gemaakt. Jouw donut ziet er al wel spannend uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan het beamen over dat leven na je 50ste Jeanet.....dan zijn er weer legio andere narigheden die zich aandienen die je voor je 50ste niet had.....enne, die strengen leg ik dus lekker in de fruitschaal, ipv een bos bloemen, ik vind het ook best vaak wat tegenvallen als ik er mee brei, je hebt er vaak een andere voorstelling van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik blijf ze allemaal prachtig vinden... hoe je ze ook opwindt, rolt of samenbindt.. prachtig dat kleurenspel!
    enne.. ik kreeg de kriebels bij 30 jaar... dan was je jeugd echt voorbij ! en bij 60.. dan hoorde je bij de bejaarden !! maar dat duurde echt niet lang hoor.. doe nog net zo gek als toen ik 18 was alleen gaat het allemaal wat langzamer en krijg je meer kwaaltjes.. maar ik blijf gewoon een meisje van 64 !!!

    BeantwoordenVerwijderen