Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zaterdag 16 mei 2015

Mee-Brei-Deken-Dag

Zo, eindelijk ben ik uitgepeld (het uittrekken van de klederdracht duurt bijna net zo lang als het aantrekken) maar ook behoorlijk uitgeteld! Wat een heerlijke dag. Zo bijzonder om met zoveel dekenbreisters bij elkaar te zijn. Dat de deken die geen deken was zo'n groot project werd - ik blijf me er over verbazen. Kijk je mee?

Alles stond vanmorgen klaar, stoelen uit het hele dorp, een leger vrijwilligers (onbetaalbaar!!), cakes, koffie en thee - wij waren er klaar voor. We hadden totaal geen idee meer hoeveel mensen er zouden komen, met gisteren nog last minute aanmeldingen, spontane bezoekers en vaste klanten...


Nou, het zal al snel lekker vol!


Tassen open, lapjes eruit, patroontjes erbij. de pennen geslepen! En naast het breien werd er vooral uitgebreid bewonderd! Er was geen een deken hetzelfde...


Heel veel mensen kwamen een labeltje ophalen. Jawel, mét breiwerkje! :-)



Natuurlijk was er ook tijd voor koffie, thee en de cake - en vooral veel kleppen..


 En wat zo bijzonder was: uit alle hoeken van het land waren mensen gekomen, o.a. uit de Achterhoek, Alkmaar, Amsterdam, Hardinxveld-Giessendam en nog veel meer! Hoe bijzonder is dat?


Hier een (kleine) selectie van alle deken en lapjes, stuk voor stuk prachtig!
Er was zelfs al een deken af!! (vannacht in elkaar gezet is me verteld): 





Natuurlijk werden de technieken voor het aan elkaar zetten, breien, naaien en haken bekeken en bediscussieerd.

Zoveel wolsoorten, kleuren, materialen. Zóveel enhousiasme! Anja en Stefanie hadden tijd te kort om alles te vertellen over de patronen en de zoektocht die ze hebben gemaakt om al deze patronen bij elkaar te zoeken.






Een enkele man durfde zich in de winkel te wagen, maar met zo'n mooie rode Arnemuidse trui is het prettig binnenkomen tussen al die breiende dames...


Soms werd het best even héél erg druk, het paste allemaal nét. We konden niet iedereen persoonlijk te woord staan, maar ik denk dat de meeste bezoekers het heerlijk vonden tussen zoveel gelijkgestemde handwerksters.



Jenny (over wie ik gisteren blogde) was ook de hele dag in de winkel, ze vertelde over haar Nepal-project, verkocht prachtige stekenmarkeerders voor dit doel en wij zijn heel blij dat de opbrengst van de  "koffie-pot" een mooi bedrag opleverde voor Nepal.





Ondertussen was er op de Werf ook een klein feestje losgebarsten. De miezerregen stopte gelukkig aan het begin van de middag en het was daar een hele gezellig boel. Er lagen veel houten visserscheepjes aan de kade, er liepen héél veel mensen met visserstruien rond, heel veel van Arnemuiden, maar eigenlijk was heel Zeeland vertegenwoordigd, super!




Om half 3 kwam de ARM17 aan met een dampende ketel garnalen, deze werden aan de kade gelost en opgevangen in de traditionele Arnemuidse vissersmanden. Ik mocht even ontsnappen uit de winkel en kon deze foto's maken.



Ook op de Werf werd druk gebreid! De "originele"deken lag daar ook (hij voelt zich daar blijkbaar erg thuis...) en er werd met veel enthousiasme gebreid.





Terug in de winkel werd er nog steeds gebreid, bewonderd, vergeleken. 


Wij vonden het een heerlijke middag. Ik hoop dat iedereen het naar z'n zin heeft gehad (graag horen we dat terug, natuurlijk!)
Tussendoor mocht in van Anja en Stefanie heel even in een proefdruk van het boek kijken. Wow! Het wordt mooi!! Nog heel even geduld, verwacht wordt dat het boek rond 13 juni zal verschijnen.



(Ans en Inge, heel hartelijk bedankt voor de foto´s - zo kan iedereen nog even meegenieten!)



8 opmerkingen:

  1. hallo Jeanet . Dank je wel für die schönen Fotos . Warst Du die Dame in der Tracht ? Wie schön . Vielelicht hast Du gehört , das ich dich über den Omroep Zeeland gegrüßt habe . Ich wäre gerne dabei gewesen , aber leider ging das nicht . Vielelicht beim nächsten Mal . Liebe Grüße Martina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat was het leuk Janet, ik heb heel veel moois gezien vanmiddag. Nogmaals dank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aaaaah, dat is wel een heeeel bijzondere dag geweest voor jullie!!! Wat heerlijk dat jullie zo hebben genoten!! Jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar dat wist ik al van tevoren. (Ik hoop alleen wel dat er nog een labeltje voor mij over is ;-)].
    Ga lekker nagenieten allemaal (jij, Stefanie, Anja, Inge, Ans, Johanna en alle verdere helpende handen).
    Lieve groet uit Griekenland.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat een geweldige dag hebben jullie gehad. Ik ben zo blij dat het zo geslaagd was. Het ziet er allemaal heel erg gezellig en feestelijk uit... En dankzij zoveel foto's is het net alsof ik er ook even bij was... Hartstikke fijn...
    Ik wens je nu een heerlijke rustige zondag.
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat gaaf! Jammer dat Arnemuiden niet bij mij om de hoek is, maar over 14 dagen ben ik op vakantie in Zeeland en kom ik langs. Ik hoop dat er dan nog labeltjes over zijn?
    groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk! (maar ik moet de post van vandaag nog afwachten, haha!)

      Verwijderen
  6. Wat gezellig en mooie gebreide delen.... Ik wil de sprong ook wagen. Is het patroon nog te bestellen of komt er een boek van? Groeten, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het patroon is nog tot 1 juli te bestellen bij Tikkeltje Zeeuws http://tikkeltjezeeuws.nl/?230,zeeuwse-deken-patroon-pdf
    Daarna via Ravelry!
    Groeten,
    Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen