Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

dinsdag 20 januari 2015

Nieuwe filigran

Vorige week wou ik al bloggen over de nieuwe kleurtje Filigran die ik binnenkreeg. ik bestelde ze van een ieniemienie website-fotootje. Whaaah! Wat een verrassing toen het binnenkwam, héél andere kleuren dan ik dacht (namelijk véél mooier!!):


Met het risico dat ook deze kleuren niet helemaal overkomen zoals ze zijn......
Deze multi-kleuren verlopen niet geleidelijk, maar in onregelmatige brede strepen. Bedenk bij multikleurtjes altijd goed of het kleurverloop past bij wat je wilt maken, Ravelry kan je daarbij ook helpen, want je kan daar ook op garensoort zoeken!

Deze Pimpeliese geeft het kleurverloop goed weer (let op- deze kleur bestaat niet meer!)

Foto: Ravelry Eve62
Een Nederlandse vertaling van de Pimpeliese vind je hier, ik blogde al vaker over dit patroon.

Het mooie van de nieuwe kleuren is dat sommigen matchen met elkaar - prachtig in een Southbay-sjaal met een rand in de andere kleur!



Deze onderste twee horen niet bij elkaar.
Over de blauwe kleur blogde ik al eens hier, over de sjaal van Joke


Filigran is een 100% merino draad, met 600 meter op 100-gramsstrengen. (Eerst een bolletje winden!) Prikt absoluut niet, is heel zacht en door zijn lange looplengte heel geschikt om mee te breien én te haken. Voor een omslagdoek of een lange/brede sjaal heb je 2 strengen nodig. (€ 15,25 per streng/100 gram). Haken en breien kan vanaf 2½ - 4½ mm, afhankelijk van je hand van haken/breien en wat je mooi vindt.

Dit garen is ook heel geschikt om het Kanten sjaaltje van Sascha te breien, je hebt dan aan 1 streng genoeg.


7 opmerkingen:

  1. Die zijn echt mooi! De sjaal van Joke had ik al eerder gebookmarkt, die blijft intrigeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aah, de Filigran, die is zo mooi!! Gisteren nog de mooie sjaal van Stefanie gezien en gevoeld: Heerlijk zacht en warm, maar toch luchtig. En vooral MOOI!!. Ik gelijk weer zoeken naar mijn eigen al op bol gewonden Filigran, maar ik kon hem niet meer vinden :-/. Morgen uitgebreid zoeken gepland!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige garens in ontzettend mooie kleuren...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is prachtig garen.
    Waar heb je dit garen besteld?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige wol alweer waar je natuurlijk hele mooie dingen mee kan maken, de pimpelliese staat bij mij ook nog op mijn to-do lijstje!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat zijn er toch veel mooie garens te koop. Het wordt zo wel moeilijk kiezen....

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh... zo verleidelijk die nieuwe tinten, daar ga ik zeker wat van maken! Ik zal je snel mijn gehaakte sjaal van die mooie filigrain laten zien (eindelijk af!!)!

    BeantwoordenVerwijderen