Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

dinsdag 26 augustus 2014

Truien bij de Vleet

Ergens in 2010 werd ik gevraagd of ik deel wou nemen aan een creatieve denktank. Deze groep bestond uit inwoners van Arnemuiden en er werd nagedacht hoe we de specifieke, unieke kenmerken van onze gemeenschap konden gebruiken voor nieuwe ideeen om o.a. de leefbaarheid van het dorp te bevorderen en nieuwe economische dragers te vinden.... dát was het begin van een heleboel vergaderingen, geweldige ideeen en prachtige nieuwe projecten. Als vergeten visserijgemeenschap hadden we een heleboel `unieks`!!
Natuurlijk de klederdracht, de klokken, de visserij maar ook een trui met een uniek patroon, dat was mij natuurlijk op het lijf geschreven! Het eerste visserstruienproject was geboren...


We zochten in archieven en beeldbanken, in het museum, spraken met oude vissers en we breiden, we maakten een schitterende fotoshoot, kregen een heleboel publiciteit, kranten, lokale TV. De belangstelling bleek onvewacht groot, we besloten de slangentrui zelfs machinaal te laten maken, en we boden een exemplaar aan het  Koningspaar! Al in de eerste tijd van het project kwam ik in contact met Anna en Stefanie, die beiden een grote interesse hadden in de truien van andere Zeeuwse vissersplaatsen. Zij doken in de geschiedenis van de Zeeuwse dorpen, vonden veel - héél veel prachtige patronen..... een tweede visserstruienproject zag het daglicht! 


En er werd weer gebreid, nóg meer gevonden, nóg meer gebreid, wéér een prachtige fotoshoot!



En nu zijn er wel 25 Zeeuwse truien gevonden! (En we zijn nog niet klaar...). Daarom zijn we ook ontzettend trots dat we de expositie mogen aankondigen:



De tentoonstelling ‘Truien bij de Vleet’ is te zien in de Zaagloods van de Historische Werf Meerman te Arnemuiden van 30 september tot en met 1 november 2014.
Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag van 13 tot 17 uur.
Toegang en parkeren GRATIS.

We zijn ontzettend blij dat we de truien mogen laten zien in de prachtige entourage van de oude scheepswerf. We willen jullie dan ook van harte uitnodigen om vanaf 1 oktober deze tentoonstelling te bezoeken!

We hebben veel stuen gehad bij het realiseren van dit project en zijn daarbij enorm geholpen door een klein legertje vrijwilligers en door



Er moet nog van alles gedaan en geregeld worden, daarom zul je de komende weken beslist nog veel meer lezen op dit blog, of bij Zeeuwse Visserstruien. Wordt vervolgd......!



5 opmerkingen:

  1. Leuk ! Natuurlijk gaan wij daar een kijkje nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga mijn best doen om in die maand een keer jullie kant op te komen, want ik wil die tentoonstelling heel erg graag zien... En als ik dan toch een keer in Arnemuiden ben, dan kom ik zeker ook even bij jou in de winkel...
    Fijne dag vandaag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Очень красивый мальчик

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Great !
    Greetings from Poland :)
    Katarzyna


    www.sajuki.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen