Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

zondag 25 augustus 2013

Uitgevaren......

Aan alles komt eind....

Aan Sail de Ruyter,
Aan het weekend,
Aan een lange, mooie zomer met allerlei markten, evenementen en drukte...

..en ik vind het prima zo! Want wat was ik moe gisterenavond! Omdat het voorlopig de laatste keer is geweest dat ik "buiten" sta met mijn toko èn in klederdracht leek het wel alsof de inspanning van de hele zomer eruit kwam. Complete plumpudding.......

Nog even meekijken met gisteren en de Sail? Wat een evenement was het, zeg! Grandioos!

Natuurlijk waren we weer vroeg op stap, maar het verliep allemaal zo vlot dat we nog tijd hadden voor een klein rondje Sail de Ruyter. In de havens lagen wel 180 verschillende schepen.


Oud en jong gebroederlijk naast elkaar op het voormalige Schelde-terrein. De marine was goed vertegenwoordigd in verband met haar 525e verjaardag (de schepen zijn wel met hun tijd meegegaan...!)

Masten, masten, masten!



Geuren en kleuren, geluiden - zo jammer dat ze niet meekunnen op de foto!




Het Dokje van Perry werd zaterdag officieel geopend door Pieter van Vollenhoven.


Al die zeilen en touwen!

's Middags werd het rustiger want het publiek (100.000 mensen??) vertrok naar de Boulevard waar de vlootschouw begon. Die hebben wij helaas gemist.......


De dreumes, de reus, oud en nieuw!


Daarna werd het weer drukker, maar er was zoveel te doen en te bekijken, zoveel kramen, dat het voor het publiek niet te doen was alles te bekijken. De mensen die bij ons langskwamen vielen als een blok voor de Zeeuwse sokken (deze week gaan alle bestellingen op de post!!!!!).

Aan het eind van de middag begon het te plensen, gelukkig was het de rest van de dag droog gebleven. En nu ben ik zo blij dat het even voorbij is. Als je af en toe op een markt of evenement staat kom je zulk divers publiek tegen - weer zo anders dan in de winkel! Meestal heel leuk, maar soms gebeurden er dingen dat we elkaar verbijsterd aankeken....

Je hebt mensen die rustig je hele kraam van links naar rechts helemaal overhoop halen, echt álles aanraken, met manlief bespreken, en zonder iets te zeggen of zelfs oogcontact te maken gewoon doorlopen. Huh?
Of kinderen die onder toeziend oog van ouders met een druipende bak saté over de witte slabben staan gebogen. Of volwassenen die tijdens het smikkelen van een lekkere vette haring best je truien even willen aaien. Een dame die zegt dat ze geen pakket bij je wilt kopen maar wel een foto wil maken zodat ze het vest thuis kan nabreien. En misschien hebben wij een afvalzakje waar het haringbakje in kan?
Dames die zeggen dat ze al láng niet meer breien, op een toon alsof het voor het plebs is (hihihihi, wij weten beter!), heren die vragen of Arnemuiden bij Amsterdam ligt, mensen die vragen hoe het komt dat ik ook "gewoon" Nederlands kan spreken en niet alleen dialect (nou, mensen ik kan allebei - ik switch zo om hoor!).

Toppunt is nog wel het fotograferen. Natuurlijk vráág ik erom om gefotografeerd te worden als ik in onze streekdracht loop. De meeste mensen vragen het vriendelijk, túúrlijk mag het! Sommigen vinden het ook leuk om samen op de foto te gaan - opeens ben ik een beste vriendin en sommigen worden behoorlijk amicaal. Ook dat kan (tot op bepaalde hoogte!). Soms gebeurt het dat mensen me zonder te vragen fotograferen, maar knikken daarna vriendelijk of glimlachen. Ik glimlach vriendelijk terug! Maar sommigen gaan pontificaal voor je staan, nemen een foto en draaien zo om. Huh? Ik ben toch geen kerk of zo????

Jullie horen het, het is mooi geweest! :-)
Morgen weer gewoon aan de slag. In gewone kleren, met gewone mensen, in het Nederlands én dialect. En (bijna) elke dag een handwerk-ideetje.

8 opmerkingen:

  1. Hihi je beschrijft t treffend en mijn oren klapperen...je zal heel meemaken op zo een dag. Ik begrijp goed dat het nu dan weer even klaar is...logisch! Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verhaal. En ik vond de hele Sail fantastisch. Wat was het mooi georganiseerd. Hulde voor Vlissingen. Ons hoogtepunt was mee te mogen varen met 1 van de schepen tijdens de Vlootschouw. Wat hebben we genoten. Het waren heerlijke Zeeuwse dagen om fijn op terug te kijken.
    Ik hoop over 5 jaar weer. Nu ga ik weer genieten van jou ideetjes iedere dag. Ik begrijp heel goed dat je blij bent dat de evenementen er weer even opzitten. Fijne week.
    Groetjes Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een verbijsterende ervaringen Jeanet, ongelofelijk! Nu maar eerst eens een beetje bijkomen van alles, sterkte hoor :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, je maakt wat mee in een kraampje tijdens een evenement. Vaak leuke dingen, maar ook vreselijke.... sommige mensen zijn gewoon onbeleefd. Nu over tot de orde van de dag.
    Gewoon in je winkel, gewoon in Arnemuiden, hoewel dat voor mij heel bijzonder is.
    Zie je over niet al te lange tijd weer.....
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Even heerlijk bijkomen van die drukke zomer.
    Kan ik me best wel voorstellen hoor, je bent hartstikke druk geweest met inpakke en uitpakken en weer inpakken en uitpakken.
    Nu weer fijn de "normale dingen"

    Groetjes van Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb de indruk dat je een leuke maar drukke zomer achter de rug hebt. Hoog tijd voor een (echte) vakantie die er waarschijnlijk niet echt in zit voor jou.
    'k Begrijp niet dat er mensen zijn die zich zo onbeleefd kunnen gedragen, zelfs op het onbeschofte af ... dat hoort toch bij een basisopvoeding - hoewel dit misschien wat dat betreft de laatste jaren bij de jonge generatie wel te wensen overlaat!?
    Ik vind het leuk - net als vele anderen - dat je ons zoveel leuke ideeën aanreikt op het vlak van haken en breien. Hopelijk ga je hier nog lang mee door! ;-)
    Groetjes,
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hahaha, mooi verhaal jeanet, maar zo herkenbaar, ik heb het ooit met een tas gehad van een paar euro.
    Een mw vond hem leuk, haar 7 kinderen staan om haar heen, zegt ze tegen elk kind jij onthoud dit, jij onthoud dat.
    Elk kind moest een deel van de tas onthouden want dan kon ze hem thuis namaken, zegt ze zo bij mijn kraam.
    Ben niet gauw stil, maar toen was ik perplex

    Geniet maar van al het moois wat je hebt
    gr jacoline

    BeantwoordenVerwijderen