Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

donderdag 29 november 2012

Speculaas

Eigenlijk moet ik gedichten maken.
Zoals elk jaar heb ik tot bijna het laatste moment gewacht, want dichten lukt pas met een beetje stress en tijdsdruk. Maar mijn grijze massa wordt toch iets ouder en ik maak soms een héél klein beetje gebruik van internet. Een heel klein beetje maar.

Wij vieren dit weekend pakjesavond en de spanning begint in huis te stijgen. Welnee, helemaal geen kleine kinderen meer in de buurt (12 en 14 is jong-volwassen als ik ze mag geloven), maar op een of andere manier blijft het spannend genoeg!

Dit weekend maar weer eens speculaas bakken. Hier wordt de speculaas altijd versierd, het staat bekend als Arnemuids Speculaas ("Bespote Sinterkloas", zei Opa, en die kon het weten want die werkte ooit bij een bakker). Maar of het echt typisch van hier is? Wie kent het nog meer?



Bij de bakker om de hoek kun je grote speculazen bestellen (ook in de vorm van een schip uiteraard!), maar wij bakken het zelf (zie recept)

Er is zelfs een artikeltje geschreven over deze lekkere speculaas: Kijk maar eens bij de website van de Historische Vereniging. Daar vind je allerlei leuke wetenswaardigheden over Arnemuiden in het verleden, met heel veel foto's èn bijnamen! De historische vereniging heeft ook een Facebook-pagina!

Arnemuids speculaas

Heerlijk, en eigenlijk nog het lekkerst als ze een beetje taai zijn geworden....en dan soppen in de thee.
En die gedichten? Ik heb nog te weinig stress denk ik :-)

9 opmerkingen:

  1. Ik heb het nog nooit gezien, maar het ziet er heerlijk uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk..dat kennen ze aan deze kant (250 km verderop) van het land niet...ik mis dat wel hoor..jammer dat ze dat hier niet verkopen..weet je wat de ingredienten zijn van het "glazuur"? Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk eens hier: http://www.piethuysentruytrecepten.com/glazuur-maken.htm
      Maar ik gebruik ook vaak een eiwit een heleboel poedersuiker.
      Groeten,
      Jeanet

      Verwijderen
  3. In het oosten van het land worden dit soort hartjes aan de lopende band geproduceerd rond de Sinterklaastijd. Rijssense hartjes, of het echt in Rijssen ontstaan is weet ik niet, maar het is hier wel al jaren traditie. En ze zijn heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De rijssense hartjes zijn zeker heerlijk.
    Daar zit een laag glazuur op en dan wordt het versierd met botercreme(?) en eventueel nog chocolaatjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jammie!!! Jeanet, tot mijn grote schande hen ik deze speculaas nog nooit gezien overigens (laat staan geproefd ;)!! Hoog tijd om als het droog is even langs te fietsen vandaag, neem ik meteen mijn stof mee voor het maken van het knoopje! Tot straks!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lijkt ook een beetje op de duitse en oostenrijkse Lebkuchen... die versieren ze ook zo. Hier in Belgie is Speculaas lichtjes anders en toch niet zo lekker als het Nederlandse (al vinden de meeste Belgen het uiteraard beter!).:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Rijssens hartje!
    Gelukkig niet alleen hier te koop zie ik.
    Ik vond het al jaren sneu dat anderen in Nederland deze lekkernij niet kennen.
    Maar ik zie dat ik me heb vergist!;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nee ik ken het niet, maar het ziet er errug lekker uit. :-) Veel sinterklaas pret dit weekend.

    lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen